Na svou imunitu nezapomínejte ani o Vánocích

K Vánocům patří hodování. Stoly se prohýbají pod návalem jídla a my nevíme, co ochutnat dříve. Proč ale nevyužít svátků a nedopřát nadílku své imunitě? Poradíme vám, co ji v zimním nečasu dokáže spolehlivě povzbudit.

Na tradiční vánoční večeři se mnoho z nás těší celý rok. Máme jasnou představu, jak si vychutnáme doma připravené jídlo. Bramborový salát s majonézou a smažený kapr bývá u většiny Čechů sázka na jistotu. K tomu několik druhů cukroví, vánočka a je vystaráno. Pojďte se s námi podívat na to, jak bychom si mohli nejen sváteční menu zdravě vylepšit.

Dopřejte si betaglukany

Houbový kuba je tradiční český pokrm, který patří z hlediska přípravy k těm nejsnadnějším. Vaše imunita vám za něj přitom poděkuje. Ječné kroupy i houby jsou bohaté na betaglukany, druh vlákniny prospěšný zejména z hlediska hladiny cholesterolu v krvi a trávení. A právě ve střevech se v podobě bakterií nachází nemalá část našeho imunitního systému. Betaglukany přispívají k větší pestrosti tzv. střevního mikrobiomu, organismy osidlující naše střeva, a ten pak lépe dokáže čelit vnějším vlivům.

Místo majonézy jogurt

Podobný účinek na druhové zastoupení střevního mikrobiomu má také bílý jogurt. Pokud nedáte dopustit na bramborový salát s chutí majonézy, dejte si jogurt alespoň jako svačinku. Vybírejte nejlépe bílý s obsahem tuku 3,5 %.

Jogurt si ochuťte exotickým ovocem

Do jogurtu přidejte jakékoliv čerstvé ovoce. Zimní měsíce se ale nesou ve znamení citrusových plodů, zkuste například pomeranče, grepy nebo kiwi místo obvyklé domácí marmelády. Citrusy totiž obsahují vitamin C, který nás chrání před infekcemi. K ovoci přihoďte i pár vlaškých ořechů, které jsou bohaté na protizánětlivé omega-3 mastné kyseliny.

Kapr je klasika, ale…

Už jste na Vánoce zkusili jinou rybu než kapra? Omega-3 mastné kyseliny najdeme v rybách, ale jenom v těch mořských. Pokud tedy nepatříte mezi oddané milovníky vánočních kaprů, vyzkoušejte mořskou rybu, například lososa. Obecně jsou mastné kyseliny v našem jídelníčku zastoupeny málo, za jakýkoli zdroj navíc vás tedy vaše tělo jistě odmění.

Čeho je moc, toho je příliš

Ačkoli vánoční tabule svádí k přejídání a celodennímu uzobávání všemožných dobrot, nezapomínejte na své zdraví. Místo druhého dezertu si raději zajděte na procházku na čerstvý vzduch a trochu ho vpusťte také do domu. Zdrojem bakterií a virů mohou být totiž také uzavřené prostory, kde je vyšší koncentrace lidí.

(eha)

 

Zdroje:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

https://freefitnesstips.co.uk/foods-to-boost-your-immune-system/

http://www.vyzivaspol.cz/jecmen/

Zaregistrujte se zdarma
k odběru zpravodaje

Partneři

Reference: 1. Primary Immunodeficiencies (PID) Driving Diagnosis for Optimal Care in Europe – European Reference Paper. Available at http://www.worldpiweek.org/resources/key-policy-documents (Last accessed September 2016). 2. PI Week leaflet. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/Common%20questions%20about%20PI%20answered_0.pdf (Last accessed September 2016). 3. Primary immunodeficiency in adults. IPOPI 2012. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/PIDs%20in%20adults.pdf (Last accessed September 2016).


Tato webová stránka je určena pouze pro vzdělávací účely a neslouží jako náhrada za lékařskou pomoc. Pro diagnostiku či léčbu svého zdravotního stavu se obraťte na svého lékaře.