Mýty a fakta o imunitě: Zázračná řešení pro zlepšení obranyschopnosti neexistují

Koronavirová pandemie nás přivedla k většímu zájmu a péči o náš imunitní systém. To je na jednu stranu skvělá zpráva, ale na druhou jde o problematiku, ke které se váže řada mýtů, podporovaných reklamními slogany. Dá se vůbec „nakopnout“ imunita? Pokud ano, tak čím? A která opatření naopak nefungují? Níže naleznete nejčastější mýty o imunitě a fakta o tom, co vlastně funguje.

1. mýtus: Vitamíny a minerály mě ochrání před nachlazením

Asi nejrozšířenějším imunitním mýtem jsou informace o vitamínu C a dalších doplňcích stravy, kterým se přisuzují různé schopnosti – od ochrany před nachlazením až po prevenci rakoviny. Tyto látky jsou sice nezbytné pro správnou funkci našeho těla a jejich nedostatek může způsobovat řadu problémů, ale žádná studie neprokázala, že by jejich nadbytek byl zázračným lékem. Ani ochranou před chřipkou. 

2. mýtus: Chladné počasí způsobuje nemoci

Už naše prababičky varovaly, že pokud se neoblečeme, venku nastydneme. Odkud se tento mýtus vzal? Svůj původ má ve zvýšeném výskytu respiračních onemocnění během zimních měsíců, kterého si nejde nevšimnout. Na vině ale není chladné počasí. Alespoň ne přímo.

Během zimy máme tendence trávit více času ve vnitřních prostorech, kde se infekční kapénky šíří mnohem snadněji než venku – malý prostor sdílíme s větším počtem lidí. Stačí si vzpomenout na přeplněné tramvaje nebo open office. Problémem je i topení. Vyšší teplota způsobuje pokles vlhkosti vzduchu, kapénky tak vysychají a např. viry chřipky pak zůstávají déle ve vzduchu.

3. mýtus: Imunita je záležitostí genetiky

„Já se nebojím, naše rodina má silnou imunitu a nejsme nikdy nemocní.“ Možná jste tuhle větu nedávno od někoho slyšeli. Jedná se o další rozšířený mýtus. Je sice pravdou, že imunitní systém je ovlivněn genetickou výbavou, ale není to jediný faktor. Síla imunitního systému klesá s věkem, snižovat ji může například i stres či jiné faktory. 

4. mýtus: „Nakopnutí“ imunity

Imunitní systém není žádná obyčejná vojenská jednotka, která bojuje s vetřelci podle jednoduchých plánů. Jde o komplexní systém buněk a látek, které spolu složitě interagují a snaží se co nejlépe ochránit naše tělo. Už z toho důvodu je jakékoliv „nakopávání“ obranyschopnosti nesmysl: Kterou část imunitního systému přesně produkt podpoří? Zmnoží imunitní buňky, zesílí jejich odpověď? A znamená více vždycky lépe?

Odpověď na poslední otázku je jednoznačné ne, zvláště v případě imunitního systému, kdy jeho přehnaná reakce může napáchat více škody než užitku. Zbylé otázky jsou spíše už jen řečnické, vzhledem ke složitosti imunity. Nenechte se tak zlákat líbivými slogany o „nakopávání“ obranyschopnosti pomocí různých produktů.

1. fakt: Imunita se dá podpořit

Navzdory tvrzením v předchozím odstavci přece jen existuje cesta, jak svůj imunitní systém podpořit. Nevede ale přes zázračné pilulky a kapsle. Receptem je zdravý životní styl, který vede ke zdravějšímu tělu a umožňuje tak imunitnímu systému v klidu pracovat a soustředit se. Zdravý životní styl zahrnuje následující:

2. fakt: Otužováním proti nemocem

Další možnost, jak se bránit proti nachlazení, představuje pravidelné otužování. Pomáhá tělu zvyknout si na nižší teploty, čímž snižuje produkci stresového hormonu kortizolu, kterým tělo reaguje na chlad. Jedním z účinků kortizolu je právě tlumení reakce imunitního systému. Kromě toho otužování pomáhá zvýšit průtok krve v dýchacích cestách, což umožňuje imunitním buňkám rychle zakročit. A v neposlední řadě stojí za to zmínit, že přináší benefity i v jiných oblastech zdraví.

(jala)

Zdroje:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system

https://theprint.in/health/immunity-boosters-are-a-myth-why-you-shouldnt-believe-claims-that-promise-to-fight-covid/470202/?amp

https://askthescientists.com/immune-myths/

https://www.lidovky.cz/relax/zdravi/ledova-cesta-ke-zdravi-otuzovani-posiluje-imunitu-a-nic-nestoji.A201102_163925_ln-zdravi_ape

C-ANPROM/CZ/HYQ/0002 Březen 2021

Zaregistrujte se zdarma
k odběru zpravodaje

Partneři

Reference: 

  1. Primary Immunodeficiencies (PID) Driving Diagnosis for Optimal Care in Europe – European Reference Paper. Available at http://www.worldpiweek.org/resources/key-policy-documents (Last accessed September 2016).
  2. PI Week leaflet. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/Common%20questions%20about%20PI%20answered_0.pdf (Last accessed September 2016).
  3. Primary immunodeficiency in adults. IPOPI 2012. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/PIDs%20in%20adults.pdf (Last accessed September 2016).

Tato webová stránka je určena pouze pro vzdělávací účely a neslouží jako náhrada za lékařskou pomoc. Pro diagnostiku či léčbu svého zdravotního stavu se obraťte na svého lékaře.