Deset tipů, jak na podzim podpořit imunitu

Chcete se během sychravého podzimního počasí vyhnout chřipce a nachlazení? Když se budete řídit naším desaterem, zvýšíte svou šanci, že podzim prožijete bez nemoci.

Jezte vyváženou stravu bohatou na vitaminy a minerály. Pro zdravý imunitní systém jsou nezbytné vitaminy A, C, D a E, selen a zinek a také omega-3 mastné kyseliny. Zaměřte se na konzumaci základních, co nejméně průmyslově zpracovaných potravin. Dávejte přednost kvalitním živočišným bílkovinám, ořechům, semínkům, čerstvému ovoci a zelenině.

Vyhýbejte se zpracovaným potravinám a fast foodu. Naopak se vyhýbejte smaženým pokrmům, uměle barveným nealkoholickým nápojům, výrobkům s umělými sladidly nebo rafinovanými cukry. Nadměrné množství těchto potravin totiž imunitní systém oslabuje.

Používejte bylinky a koření. Vařte s česnekem, zázvorem, černým pepřem, kajenským pepřem a kurkumou. Tato přírodní ochucovadla dodají vašim pokrmům nejen šmrnc, ale také vytvoří pověstnou třešničku na dortu vaší odolnosti proti sezónním nákazám.  

Pijte dostatek čisté vody. Voda pomáhá při produkci lymfy, která po těle rozvádí bílé krvinky a další buňky imunitního systému. Dostatečně své tělo hydratovat, je to nejlepší, co pro něj můžete udělat. Když do sklenice s vodou přidáte plátek citronu, doplníte i vitamin C.

Dopřejte si 7 až 8 hodin spánku denně. Chronická únava je rizikovým faktorem celé řady onemocnění. Kvalitní a pravidelný spánek posiluje tělo a jeho imunitní systém.

Hýčkejte si přátelské bakterie. Zhruba 80 % našeho imunitního systému se nachází v trávicím ústrojí. Probiotika jsou bakterie přátelské k našemu zdraví, najdete je ve fermentovaných potravinách, mezi které patří například syrové zelí, jogurt, kefír, kimči, nebo je zakoupíte v lékárně jako doplněk stravy.

Neužívejte zbytečně antibiotika. Antibiotika byste měli užívat, jen když je to opravdu nezbytně nutné, jinak vám mohou více uškodit než pomoci. Bylo totiž prokázáno, že napadají prospěšné bakterie v zažívacím systému a potlačují imunitní funkce. Při častém užívání antibiotik navíc hrozí, že se proti jejich účinku stanete rezistentní.

Hýbejte se. Pohyb je nejen skvělý způsob, jak si vytvarovat postavu, ale také dělá vaše tělo odolnější. Pokud vás netrápí žádná zdravotní omezení, najděte si čas na cvičení, sport, nebo alespoň procházku. Ani na podzim nemusíte trávit čas doma „za pecí“. Podzimní příroda hrající celou paletou barev přímo vybízí k procházkám. 

Vyhýbejte se stresu. Chronický stres a deprese oslabují imunitní systém a činí vás zranitelnějšími k sezónním nákazám. Pokud na vás s příchodem podzimu padají chmury, aktivně proti nim bojujte. 

Radujte se ze života a nebuďte sami! Možná jste to nevěděli, ale i objímání a láskyplné vztahy prospívají vaší imunitě. Svůj volný čas si tedy užívejte plnými doušky ve společnosti svých blízkých. 

(hah)

 

Zdroje:

https://www.mindbodygreen.com/0-11433/winter-is-coming-10-ways-to-strengthen-your-immune-system-now.html

https://www.everydayhealth.com/pictures/boost-your-immune-system-cold-flu-season/

Zaregistrujte se zdarma
k odběru zpravodaje

Partneři

Reference: 1. Primary Immunodeficiencies (PID) Driving Diagnosis for Optimal Care in Europe – European Reference Paper. Available at http://www.worldpiweek.org/resources/key-policy-documents (Last accessed September 2016). 2. PI Week leaflet. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/Common%20questions%20about%20PI%20answered_0.pdf (Last accessed September 2016). 3. Primary immunodeficiency in adults. IPOPI 2012. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/PIDs%20in%20adults.pdf (Last accessed September 2016).


Tato webová stránka je určena pouze pro vzdělávací účely a neslouží jako náhrada za lékařskou pomoc. Pro diagnostiku či léčbu svého zdravotního stavu se obraťte na svého lékaře.