Nejen v turbulentních časech je důležité se starat o svou duševní pohodu

Psychika ovlivňuje naše fyzické zdraví více, než by se mohlo zdát. Udržet si pozitivní mysl i v období nečekaných změn ale není snadné. O svou duševní kondici bychom proto měli pečovat, máme ji totiž do značné míry ve svých rukou. Jak na to? Praktické rady nabízí doc. PhDr. Dr. phil. Laura Janáčková, CSc., která byla hostem nedávného edukačního online semináře pro pacienty s poruchami imunity.

Duševní pohoda není samozřejmost

Příjemné prožívání bez stresu, strachu, problémů, bez bolesti, s pocity klidu, bezpečí a dostatku, tak vnímáme duševní pohodu. Ta ale není samozřejmostí. Zhruba 5 % populace právě prochází duševní krizí. A i když se nám podaří k duševní pohodě propracovat, netrvá věčně. Doc. Janáčková také dodává, že náš pocit štěstí a vyrovnanosti se mění během života. Podle jedné zahraniční studie, která zahrnula 1,3 milionu lidí z 51 zemí, jsme nejšťastnější v mládí, kolem 20. roku. S přibývajícím věkem náš pocit štěstí postupně slábne a až kolem 50. roku začíná opět stoupat. V každém věku ale můžeme napomoci zlepšení své duševní stability.   

Své štěstí můžeme ovlivnit

Své štěstí si z výrazné části utváříme my sami. Jen z 10 % jej ovlivňují vnější podmínky. Z 50 % jsou jeho kořeny v genetice, která ovlivňuje, zda jsme od přírody buď většími životními optimisty, nebo získáme například úzkostné naladění. Od rodičů také přebíráme vzorce chování. Celých 40 % svého štěstí ovšem držíme ve vlastních rukou. A proto i když nejsme rození optimisté nebo nám osud nepřál, na svém pocitu štěstí můžeme významně zapracovat.

Zpomalme a užívejme si malé radosti

„Platón říkal, že štěstí se neprožívá, na štěstí se vzpomíná,“ říká doc. Laura Janáčková. A připomíná, že dnešní doba toto tvrzení naplňuje. Chvíle štěstí si mnohdy neužíváme, snažíme se je zachytit fotoaparátem na našem telefonu. Žijeme tak intenzivně, že často neumíme prožít obyčejné věci. Nedokážeme si najít čas sami na sebe a uvědomit si, že život není jen o práci a povinnostech, ale také o péči o naše vztahy, které jsou pro duševní pohodu tolik důležité. Psycholožka Janáčková v této souvislosti zmiňuje užitečné zásady, které mohou naši duševní pohodu a štěstí podpořit:

Plán na posílení duševního klidu

Doc. Janáčková připomíná, že i péče o psychickou pohodu vyžaduje řád a konkrétní kroky. Proto doporučuje rituály, které se postupně mohou stát pravidelnou součástí naší každodennosti:  

(nik)

Zdroje:

C-ANPROM/CZ/PO/0007 Březen 2022

Zaregistrujte se zdarma
k odběru zpravodaje

Partneři

Reference: 

  1. Primary Immunodeficiencies (PID) Driving Diagnosis for Optimal Care in Europe – European Reference Paper. Available at http://www.worldpiweek.org/resources/key-policy-documents (Last accessed September 2016).
  2. PI Week leaflet. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/Common%20questions%20about%20PI%20answered_0.pdf (Last accessed September 2016).
  3. Primary immunodeficiency in adults. IPOPI 2012. Available at http://www.worldpiweek.org/sites/default/files/article_docs/PIDs%20in%20adults.pdf (Last accessed September 2016).

Tato webová stránka je určena pouze pro vzdělávací účely a neslouží jako náhrada za lékařskou pomoc. Pro diagnostiku či léčbu svého zdravotního stavu se obraťte na svého lékaře.